القائمة الرئيسية

الصفحات

مشكلة ظهور الكشف الطبي غير لائق للسفر للكويت . تجارب مريره من الواقع


بات حلم السفر لدولة الكويت صعب المنال بعد التعنت الشديد في الكشف الطبي أن كان بالمستشفيات التابعة لمركز جامكا أو حتي مركز الحرمين

قصص مريرة لمشكلة ظهور نتيجة الكشف الطبي للسفر
مشكلة ظهور الكشف الطبي غير لائق للسفر للكويت . تجارب مريره من الواقع

وبالمقارنة  بدولة  مجاوره لدولة الكويت وليكن المملكه العربيه السعوديه فسنجد أن هناك تفهم واضح وصريح بخصوص الكشف الطبي حيث أنه لا يمنع للسفر السعوديه سوي وجود لا قدر الله  مشكلة بتحليل الفيرس أو تعارض ما بين الوظيفه التي ستعمل بها وبين المشكلة الطبيه التي أخذت بسببها غير لائق طبيا.



بمعني انك أخذت غير لائق بسبب ضعف النظر وأنت مسافر السعوديه علي مهنه سائق ففي هذه الحاله لن تتم الموافقه علي سفرك حتي في ظل وجود خطاب عدم الممانعة من الكفيل
أما دون ذلك فخطاب من الكفيل بالموافقة علي استقدامك رغم ظهور نتيجه الكشف غير لائق طبيا
  وللتعرف علي صيغة خطاب الكفيل ومن اين يوثق




مع العلم أن خطاب الكفيل أو ما يسمي خطاب عدم الممانعة لا يصلح للسفر للكويت فقط
أما بخصوص السفر لدولة الكويت فالاسف في الوقت الحالي لا يوجد حل لمشكله ظهور نتيجه الكشف الطبي للكويت غير لائق
حتي لو كان نتيجه الكشف ظهرت غير لائق بسبب مرض لا يؤثر علي كفائه الشخص أو علي جوده عمله
وللتعرف علي الأمراض التي تمنع من السفر لدول مجلس الخليج العربي




والان سأنقل لكم تجارب فعلية ومن الواقع  لاشخاص قد تم حرمانهم من حلم السفر للكويت أن كان للعمل أو الاستقدام بسبب ظهور نتيجه الكشف غير لائق طبيا
فالبديه ستكون من رسالة أخت تم حرمانها من السفر لزوجها بسبب أنها حامل جاء فيها




السلام عليكم
للاسف منعوني فعلا من السفر وصفحتي عملوا عليها بلوك يعني حتي معرفش اروح زياره وقالوا بعد 3شهور ممكن ارفع البلوك ده عن طريق اجراءات انا لسه معرفهاش
عرفت ان التدقيق علي شرط الحمل ده لدوله الكويت فقط والدول الاخري لا
منهم لله
ورسالة أخ آخر تم حرمانة من السفر بسبب آثار التهاب رئوي قديم (تخيلوا)
جاء في تلك الرساله ما يلي
استاذ بالله عليك رد عليا حضرتك دلوقتي انا روحت كشفت ف مستشقي الامل والحيااه ورجعوا بعد كدا قالولي تعالي عيد كشف ع صدرك حولوني مستشفي وعملت اشاعه رنين واظهرت اني عندي اثار التهاب رئوي وقالولي انت مش هتنفع تساقر ونزلوا اسمي ع الموقع باني غير لائق دلوقتي ايه الحل مفيش طريقه اجيب ورقي منهم واعمل التماس واكشف من جديد ولا ايه الحل انا دافع فلوس كتير ف الاقامه عما طلعت


ورسالة اخري من أخ فاضل جاء فيها






السلام عليكم 
لو فى عير لائق بسبب التهاب في الرئه ايه الحل 
مع العلم كشفت قبل وبعد خارجي مافيش عندي اى مشكله 
وفي الاعاده نفس الشىء طلعوا عندي مشكله 
وانا عاوز حد يقولى اعمل ايه واتصرف ازاى 
انا رجل رياضى ولا ادخن ولا عمرى اشتكيت من اي اعراض بالصدر او بالرئه 
اعمل تظلم فين 
ارجو الرد 
الكشف لسفر الكويت 
ورسالة مؤثره جدآ من أخت تم حرمانها من السفر لزوجها جاء فيها

 هما مش بس بيتسببوا في قطع ارزاق الناس هما كمان متسببين متسببين في التفرقه بين الزوج و زوجته و بنتهم الله ينتقم منهم .. انا رايحه لجوزي و اخدت غير لائق بسبب ارتفاع بسيط في انزيمات الكبد و بسببهم انا هفضل قي بلد و جوزي في بلد و هنفضل متفرقين و بنتي مش هتعيش مع باباها

 وهذا قليل من كثير فهناك حالات كثيره تم حرمانها من السفر لدوله الكويت بسبب ظهور نتيجة الكشف الطبي غير لائق مع أن السبب لذلك تتمثل في الحمل أو آثار التهاب قديم  كما هو واضح من الرسائل أعلاه.
فنصيحه لكل شخص يفكر في السفر للكويت أن يفكر الف مره ويتأكد بأن ليس لديه اي أمراض  قد تفرض عليه ظهور الكشف الطبي كغير لائق
ولكن يوجد بالفعل حل واحد فقط لا يوجد له ثاني للتعرف علية


أضـــــغط هنـــــــــــــــــــــــا





وأتمني من الاخوه زوار مدونة مغترب أون لاين من لديه تجربه يمكن أن يكتبها بالتعليق فربما من نجد أحد منكم قد وجد حل ما الظهور نتيجه الكشف الطبي للسفر للكويت غير لائق ليستفيد الجميع
 كما نتمني ايضآ من الاخوه المسؤلين والمعنيين بهذا الأمر بدولة الكويت الشقيقه النظر بعين الرحمة لمثل هذه الحالات والتعامل بنفس التسهيلات التي تقدم للمسافرين للملكة العربيه السعوديه



هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

6 تعليقات
إرسال تعليق
  1. سؤال لو عندي عدم تميز الوان والتأشيره عامل للكويت هل تطلع غير لائق

    ردحذف
    الردود
    1. أولا أتمني لك الخير في الطبيعي لن تؤثر أن شاء الله ولكن في الفتره الحاليه هناك تشديد في الكشف
      أسال الله لك التوفيق ويبقي طمنا عليك

      حذف
  2. هل نتيجة جامكا غير لائق للسفر إلى السعوديه برقم الجواز ام برقم القومي

    ردحذف
    الردود
    1. كانت الأول برقم الجواز فكانت الناس بكل سهولة الحاصلين علي غير لائق بيغيروا الجواز ويكشفوا تاني لكن دلوقت بقت بالرقم القومي

      حذف
  3. مدونة مناهج التعليم في الكويت مدونة الكترونية تعليمية تحتوي علي دروس وامتحانات والكتب المدرسي وفق مدرستي الكويتية.
    https://educkuwite.blogspot.com

    ردحذف
  4. السلام عليكم
    لو سمحتوا عايز اعرف ان انا في الكشف الطبي مستشفي السلام الدولي كشفت الكشف الطبي والله اول مره افكر ان انا اسافر وفعلا أسلفت فلوس ١٢٠ الف جنيه انا كنت طالع سواق المهم قالولي انتا غير لائق انا والله انصدمت ليه وعندي ايه قلي عندك انزيمات علي الكبد قلتله يعني ايه قلي يمتنع من السفر واسمك اتحط علي الجهاز في السفاره قلتله فين سمه الدخول قلي هترجع الكويت تاني والله حرام بجد ١٢٠ الف جنيه وانا كان نفسي اروح بجد والله طب ايه الحل

    ردحذف

إرسال تعليق

التعليقات تمثل رأي أصحابها وموقع مغترب أون لاين يخلي مسئوليته عنها

محتويات المقال